Uitwisselprofiel Zorgkantoren Ondersteuning cliëntkeuze verpleging en verzorging

Over Uitwisselprofiel Zorgkantoren Ondersteuning cliëntkeuze verpleging en verzorging


Publicatiedatum:
17-11-2025

Inwerkingtreding:
17-11-2025

Toelichting

In 2021 heeft Vektis in opdracht van de ketenpartijen (zorgkantoren, ActiZ, Patiëntenfederatie Nederland (PFN), VWS) op basis van de eerder ontwikkelde GZ vragenlijst een vragenlijst VV in concept ontwikkeld. Het programma KIK-V is eind 2021 aangesloten bij de overleggen en heeft mede op basis daarvan samen met VWS de memo ‘Wie wat waar in de zorg en etalage informatie’ (9 december 2021) opgesteld. Dit memo is geen besluitvormend document geweest, maar is besproken in het Tactisch Overleg.

De ketenpartijen hebben op basis van de memo uitgesproken dat de uitvraag rondom cliëntkeuzeinformatie voldoet aan de principes van KIK-V en daarom ook op die manier het liefst uitgewerkt zou moeten worden. De memo heeft een vervolg/ verdere uitwerking gekregen v.w.b. de “Wat-informatie” (3 maart 2022).

In het voorjaar 2022 is door Patiëntenfederatie Nederland een analyse gedaan van de benodigde informatie voor cliënten en hun naasten. Tevens is gekeken naar de achterliggende tools (Keuzehulp, ZorgKaartNederland, Zorgatlas, etc.) die gebruik maken van deze informatie. Vanuit deze basis is in het najaar 2022 door de werkgroep (met vertegenwoordiging vanuit de zorgkantoren, Patiëntenfederatie Nederland en ActiZ) gewerkt aan het uitwisselprofiel. In 2023 en begin 2024 is de eerste versie van het Uitwisselprofiel verder uitgewerkt met een verder uitgebreide vertegenwoordiging vanuit de zorgkantoren. De werkgroep is gezamenlijk gekomen tot een set van 31 vragen die benodigd zijn voor de ondersteuning van de cliëntkeuze voor een verpleeghuis(locatie). Tijdens de uitwerking van deze vragen is gebleken dat niet alle vragen op de traditionele KIK-V wijze - d.w.z.: gegevens uit bestaande bronregistraties ontsluiten en voorzien van betekenis - beantwoord kunnen worden. Voor de overige 18 vragen is in 2024 door de zorgkantoren in een pilot gekeken naar een alternatieve manier om de vragen beantwoord te krijgen door het inzetten van tekst mining, waarbij gebruik is gemaakt van informatie uit openbare bronnen. De conclusie van deze pilot is dat tekst mining op dit moment onvoldoende geschikt is om in de informatiebehoeften te voorzien.

Aangezien het uitvraagdoel van zorgkantoren en van Patiëntenfederatie toch bleken te verschillen, is medio 2024 besloten dat iedere partij een eigen uitwisselprofiel ontwikkeld. De zorgkantoren zijn september 2024 gestart met de ontwikkeling van het uitwisselprofiel en hebben als basis voor hun informatiebehoeften met name gekeken naar de soort vragen die zij krijgen van zorgvragers, mantelzorgers of naasten bij de afdelingen zorgbemiddeling.

Gekozen afbakeningen/ onderdelen van de uitvraag/informatiebehoefte

In het uitwisselprofiel zijn vragen rondom de volgende thema's opgenomen: zorgaanbod, personeel, locatie aanbod, capaciteit en overige. Bij elke vraag is de afweging gemaakt of het antwoord op de vraag behulpzaam is in het keuzeproces van een toekomstig cliënt en of deze objectief genoeg te formuleren is.

Besluiten ten aanzien van de informatievragen

Tijdens de ontwikkeling van het uitwisselprofiel zijn enkele vragen die initieel belangrijk geacht werden in het keuzeproces van een zorgvrager toch niet opgenomen in het uitwisselprofiel:

  • Hoeveel verzorgenden/ verpleegkundigen werken er en op hoeveel bewoners?
  • Wat is de inzet van vrijwilligers?
  • Wat is het verzuim onder het personeel?
  • Wat is het verloop van het personeel?

Deze vragen zijn overwogen om de zorgvrager inzicht te geven in hoe het qua zorgpersoneel geregeld is op de vestiging. De werkgroep heeft geconcludeerd dat deze vragen onvoldoende aansluiten bij de informatiebehoefte van de zorgvrager en derhalve niet opgenomen worden. Een anders geformuleerde vraag kan vanzelfsprekend wel als ervaringsvraag meegenomen worden door zorgvrager en/of familie/naasten tijdens een locatiebezoek.

  • Wie wordt mijn hoofdbehandelaar op deze vestiging?

Het is belangrijk voor een zorgvrager om te weten of hij/zij zijn of haar eigen huisarts mag houden. Vanuit de bronregistratie bij zorgaanbieders geredeneerd: zodra een zorgvrager een indicatie “Verblijf met behandeling” krijgt, wordt de zorg van de huisarts overgedragen aan de specialist ouderengeneeskunde. Vanuit de gestelde indicatie blijkt dus grotendeels welke hoofdbehandelaar voor de zorgvrager beschikbaar zal zijn. Daarbij komt: een antwoord op een dergelijke indicator kan alleen opgebouwd worden uit gegevens van al bestaande cliënten van de zorgaanbieder, het is niet met zekerheid te zeggen dat de hoofdbehandelaar in het specifieke geval van één zorgvrager ook daadwerkelijk straks de hoofdbehandelaar is. De werkgroep heeft besloten deze vraag niet op te nemen omdat het antwoord op deze vraag te weinig zegt.

Indien opportuun kan een vraag over ondersteuning door zorgpersoneel wel tijdens een bezoek aan de locatie door cliënt en familie/naasten gesteld worden:

  • Moet ik als cliënt niet te lang wachten als ik hulp nodig heb of vragen heb?

Er zijn eveneens vragen over de locatie zelf afgevallen. Deze vragen spelen minder mee bij de eerste keuze voor een zorglocatie. De vragen spelen wellicht wel wat 'verderop' in het keuzeproces, namelijk tijdens het bezoek aan een zorglocatie.

  • Kan een cliënt binnen de locatie over de afdelingen heen bewegen?
  • Is er een winkel op de locatie?
  • Hoe is de sfeer?
  • Kan een cliënt eigen meubilair meenemen?
  • Is er parkeergelegenheid voor bezoekers op eigen terrein?
  • Welke financiële consequenties, bv. eigen bijdrage, heeft het wonen op deze locatie?
  • Praktische informatie: Wat regelt een nieuwe cliënt? Wat is de Wlz? Wat is een zorgprofiel? Waar kan cliënt terecht voor hulp en advies? Hoe ziet eerste bezoek aan zorginstelling eruit? Wat is een handige checklist voor verhuizing naar de locatie?

Vragen die met Google Maps te beantwoorden zijn (en derhalve niet in het uitwisselprofiel zijn opgenomen):

  • Welke voorzieningen zijn er nabij de locatie?
  • Wat is het dichtstbijzijnde NS station?
  • Op hoeveel meter is de dichtstbijzijnde bushalte?
  • Is er openbaar vervoer binnen 500 meter?
  • Is er een park binnen 250 meter? Is er een groen gebied binnen 500 meter?
  • Wat is de ligging van de locatie: in een dorp of stad, in een buitenwijk of in een centrum
  • Is er een winkelgebied in de buurt?

Zorgkantoren zullen naast de antwoorden op de vragen in het uitwisselprofiel nog aanvullende gegevens opvragen bij de volgende instanties om de cliëntkeuzeinformatie op Zorgatlas completer te maken:

  • Lrza Wzd/ Wvggz-register: Wzd en/of Wvggz-vestiging en -accommodatie
  • commissie Expertisecentra Langdurige zorg: expertisecentra voor hoog complexe, laag volume doelgroepen

Algemeen

InformatievraagBestaande/gewijzigde/nieuwe informatievraagToelichting
Wat is de postcode en het huisnummer van de organisatie?Bestaande informatievraagKIK-Starter levert bij de antwoorden op de vragen automatisch de organisatienaam, het KvK-nummer, de AGB-code en de NZa-code van de organisatie. Op organisatieniveau zijn ook de postcode en huisnummer van de organisatie nodig om de juiste organisatie te identificeren en om vestigingsgegevens te kunnen koppelen.
Wat is de naam van de vestiging? Wat is de postcode en huisnummer van de vestiging? Wat is de AGB code van de vestiging?Bestaande informatievraagKIK-Starter levert bij de antwoorden op de vragen automatisch de KvK-vestigingsnummers. Op vestigingsniveau zijn ook de vestigingsnamen, de postcode en het huisnummer en de AGB-code van de vestiging(en) nodig om de juiste vestiging te identificeren en om organisatiegegevens te kunnen koppelen.

Thema: Zorgaanbod

InformatievraagBestaande/gewijzigde/nieuwe informatievraagToelichting
1.1 Welke zorgprofielen kunnen geleverd worden bij leveringsvorm Verblijf?Nieuwe informatievraagDe werkgroep heeft aangegeven dat zij inzicht willen hebben in alle zorg die geleverd kan én mag worden op een vestiging. Zorgkantoren maken afspraken op organisatieniveau en hebben geen zicht op de productieplanning per vestiging. Echter, gegevens over de te leveren zorg (bijvoorbeeld in een productiebegroting per vestiging) zijn niet bij alle zorgaanbieders in de systemen vastgelegd. Daarom is in de werkgroep besloten om de vraag naar de geleverde zorg te stellen en de zorgaanbieders uit te nodigen om het antwoord nog aan te passen indien het antwoord afwijkt van wat kan en mag volgens de productieafspraken.
1.2 In welke woonplaatsen kunnen welke zorgprofielen worden geleverd bij leveringsvorm Volledig Pakket Thuis (VPT)?Nieuwe informatievraagZie de toelichting bij vraag 1.1
1.3 In welke woonplaatsen kunnen welke zorgprofielen worden geleverd bij leveringsvorm Modulair Pakket Thuis (MPT)?Nieuwe informatievraagZie de toelichting bij vraag 1.1
1.4 Welke zorgprofielen kunnen er geleverd worden bij de combinatie van leveringsvormen deeltijdverblijf?Nieuwe informatievraagZie de toelichting bij vraag 1.1. DTV (Deeltijdverblijf) is een combinatie van thuis wonen en in een Wlz-instelling wonen. Dit is dus een combinatie van leveringsvormen die de organisatie bereid is te leveren aan één persoon. Concreet zijn er drie combinaties mogelijk: (Verblijf & MPT), (Verblijf & PGB) en (Verblijf & MPT & PGB). Deze indicator beschrijft van deze combinatie de component Verblijf, de beschikbare zorg uit de andere component(en) wordt beschreven in 1.3 en 1.5
1.5 In welke woonplaats(en) kan zorg thuis middels een PersoonsGebonden Budget (PGB) worden geleverd?Nieuwe informatievraagZie de toelichting bij vraag 1.1
1.6 Kan deze vestiging crisis zorgaanbod leveren?Nieuwe informatievraag
1.7 Kan deze vestiging logeer zorgaanbod leveren?Nieuwe informatievraag
1.8 Kunnen partners bij deze vestiging verblijven?Nieuwe informatievraag
1.9 Met welke problematiek(en) kunnen cliënten op deze vestiging terecht?Nieuwe informatievraagDit betreft een aanvullende vraag. De zorgaanbieder krijgt bij deze vraag een lijst met, voor zorgbemiddeling relevante, cliëntproblematieken en dient deze per cliëntproblematiek de vraag met “ja” of “nee” te beantwoorden.
1.10 Zijn er een ruimtes voor paramedische zorg op de vestiging?Nieuwe informatievraagDit betreft een aanvullende vraag. De zorgkantoren willen zicht krijgen op welke paramedische zorg er op de locatie zelf geboden kan worden. Aangezien dit vaak in een apart paramedische zorgsysteem wordt vastgelegd, wordt gevraagd naar de beschikbare ruimten voor paramedische zorg. De zorgaanbieder krijgt bij deze vraag een lijst met de verschillende soorten paramedische zorg en dient per soort ruimte voor paramedische zorg de vraag met "ja" of "nee" te beantwoorden.

Thema: Personeel

InformatievraagBestaande/gewijzigde/nieuwe informatievraagToelichting
2.1 Wat is het gemiddeld aantal personeelsleden in loondienst met een zorgverlener functie per kwalificatieniveau per dienst?Bestaande informatievraag

Thema: Capaciteit

InformatievraagBestaande/gewijzigde/nieuwe informatievraagToelichting
3.1 Wat is het aantal wooneenheden onder en boven de sociale huurgrens?Nieuwe informatievraag

Thema: Locatie aanbod

InformatievraagBestaande/gewijzigde/nieuwe informatievraagToelichting
4.1 Welke woonvormen biedt deze vestiging voor ouderen?Nieuwe informatievraagDit betreft een aanvullende vraag. De soorten woonvormen zegt iets over de soort vestiging. Een zorgvrager kan zo inschatten of hij/zij zich prettig voelt bij deze woonvorm.
4.2 Zijn er wooneenheden voor individuen met eigen sanitair?Nieuwe informatievraagDit betreft een aanvullende vraag. De zorgaanbieder krijgt bij deze vraag een lijst met woonvormen en dient deze per woonvorm met “ja” of “nee” te beantwoorden.
4.3 Is deze vestiging rolstoeltoegankelijk?Nieuwe informatievraagDit betreft een aanvullende vraag. De zorgaanbieder kiest bij deze vraag een van de drie mogelijke opties: "ja", "deels" of "nee".
4.4 Is er een eigen, besloten of openbare tuin of terras op deze vestiging?Nieuwe informatievraagDit betreft een aanvullende vraag. De zorgaanbieder krijgt bij deze vraag een lijst met opties voor tuin of terras en dient deze per optie met “ja” of “nee” te beantwoorden.
4.5 Op welke wijze heeft deze vestiging extra aandacht voor LHBTQIA+?Nieuwe informatievraagDit betreft een aanvullende vraag. De zorgaanbieder krijgt bij deze vraag een lijst met opties waaruit extra aandacht voor LHBTQIA+ blijkt en dient deze per optie met “ja” of “nee” te beantwoorden.
4.6 Zijn, in overleg, huisdieren op deze vestiging toegestaan?Nieuwe informatievraagDit betreft een aanvullende vraag. De zorgaanbieder kiest bij deze vraag een van de twee mogelijke opties: "ja" of "nee".
4.7 Is er een mogelijkheid voor familie en naasten om, in overleg, te logeren?Nieuwe informatievraagDit betreft een aanvullende vraag. De zorgaanbieder kiest bij deze vraag een van de twee mogelijke opties: "ja" of "nee".
4.8 Voor welke culturele identiteit heeft deze vestiging extra aandacht?Nieuwe informatievraagDit betreft een aanvullende vraag. De zorgaanbieder krijgt bij deze vraag een lijst met culturele identiteiten en dient deze per culturele identiteit met “ja” of “nee” te beantwoorden.
4.9 Voor welke levensovertuiging heeft deze vestiging extra aandacht?Nieuwe informatievraagDit betreft een aanvullende vraag. De zorgaanbieder krijgt bij deze vraag een lijst met levensovertuigingen en dient deze per levensovertuiging met “ja” of “nee” te beantwoorden.
4.10 Is er een centrale ontmoetingsruimte voor familie en bewoners aanwezig op de vestiging?Nieuwe informatievraagDit betreft een aanvullende vraag. De zorgaanbieder kiest bij deze vraag een van de twee mogelijke opties: "ja" of "nee".
4.11 Voor wie is het restaurant op deze vestiging toegankelijk?Nieuwe informatievraagDit betreft een aanvullende vraag. De zorgaanbieder krijgt bij deze vraag een lijst met opties en dient deze per optie met “ja” of “nee” te beantwoorden.
4.12 Welke mogelijkheden biedt de vestiging op het gebied van eten en drinken?Nieuwe informatievraagDit betreft een aanvullende vraag. De zorgaanbieder krijgt bij deze vraag een lijst met keuzemogelijkheden en dient deze per keuzemogelijkheid met “ja” of “nee” te beantwoorden.
4.13 Kun je als cliënt of naaste direct communiceren met het zorgteam via een beveiligde digitale omgeving?Nieuwe informatievraagDit betreft een aanvullende vraag. De zorgaanbieder kiest bij deze vraag een van de twee mogelijke opties: "ja" of "nee".
4.14 Hoe vaak worden welke vormen van dagbesteding op de vestiging geboden?Nieuwe informatievraagDit betreft een aanvullende vraag. De zorgaanbieder krijgt bij deze vraag een lijst met soorten en frequentie van dagbesteding en dient deze per soort en frequentie van dagbesteding met “ja” of “nee” te beantwoorden.

Thema: Overig

InformatievraagBestaande/gewijzigde/nieuwe informatievraagToelichting
5.1 Wat is het webadres van het kwaliteitsbeeld van de organisatie?Bestaande informatievraagDit betreft een aanvullende vraag. De zorgaanbieder vult handmatig de URL van de website waar het kwaliteitsbeeld van de zorgaanbieder van het afgelopen jaar te vinden is.

Evaluatie

NTB